Voor Nino Cosentino met zijn ijssalon Nino in Rotterdam-Zuid is het mobiele pinapparaat van iZettle precies wat hij zoekt.

“Als ik klanten met pin wilde laten betalen, moest ik apparatuur huren of kopen en een maandelijks abonnement betalen. Dat zou me klauwen met geld kosten bij de gewone Nederlandse banken.”

Bovendien is Cosentino’s ijssalon in de winter drie maanden dicht. “Ik ben dan heerlijk in Calabrië. Dan is het niet fijn als er vaste lasten voor een pinautomaat doorlopen.”

Cosentino ging op onderzoek uit en vond iZettle, een Zweeds fintechbedrijf voor betalingsoplossingen. “Voor een paar tientjes heb ik twee pinapparaten. Ik betaal geen abonnementskosten en mijn iPad is mijn kassasysteem. Superhandig.”

De ijsverkoper is niet alleen te spreken over het pinsysteem, hij krijgt ook data over omzet per uur, per product. Dat helpt hem in zijn planning. Hij betaalt er graag een kleine 3 procent van de omzet voor. “Krijg ik meer betalingen, dan daalt het kostenpercentage en krijg ik geld terug. Die cashback is ook mooi.”

'Kleine ondernemer verwaarloosd'

"Zo'n ijssalon is precies het soort bedrijf waar ik aan dacht toen ik iZettle begon", zegt de Zweedse topman Jacob de Geer van iZettle tegen Business Insider Nederland. "Je moet een ondernemer niet opzadelen met hoge maandelijkse kosten voor betalingsverkeer. IJssalons in mijn thuisland Zweden kunnen die kosten al helemaal niet dragen. Wij hebben maar één dag zomer", grapt De Geer, die verre Nederlandse voorouders heeft.

Hij vond dat kleine ondernemers verwaarloosd werden door banken. Dat hoorde hij van zijn ex-vriendin die brillen verkocht op beurzen. Zij liep tegen het probleem aan dat steeds minder mensen cash bij zich hebben.

"Ze nam deel aan vier beurzen per jaar. Mensen vonden haar brillen prachtig, maar hadden geen cash op zak. En een pinapparaat huren is duur."

"Wij komen als iZettle op voor kleine bedrijven, die maken 95 procent uit van de economieën in Europa, daar werkt 80 procent van de mensen. Die bedrijven moet je koesteren. Anders gaan we een heel sombere toekomst tegemoet met nog maar een paar giganten die allerlei markten naar zich toetrekken. Denk aan bedrijven als Amazon, Tencent en Alibaba", zegt De Geer. "Ik wil kleine bedrijven helpen terugknokken."

De Geer startte iZettle in Zweden in 2010. "Het betaalproduct dat de banken boden, voldeed niet. Dat kon sneller en slimmer."

Anno 2018 is iZettle actief in twaalf landen en groeit het bedrijf volgens De Geer met duizend klanten per dag. iZettle overwoog naar de beurs te gaan, maar afgelopen zomer kwam betaalgigant PayPal langszij met een niet te versmaden overnamebod van 2,2 miljard dollar. Het management van iZettle stemde in.

Op basis van het bod van PayPal is het belang van De Geer in iZettle zo'n 160 miljoen dollar waard. De overname is per 20 september afgerond.

In Amsterdam tijdens het Forbes Under 30-event sprak Business Insider met De Geer.

Hoe voelt het om bij een betaalgigant als PayPal aan te haken? 

"Wij hebben overwogen zelf naar de beurs te gaan. Maar samen met PayPal kunnen wij veel meer doen, ook voor kleine bedrijven. Wij hebben een analyse gemaakt en zeker 20 miljoen PayPal-gebruikers kunnen profiteren van de diensten die iZettle levert."

"De mogelijkheden van cross-selling zijn fantastisch. PayPal is actief in 200 landen, wij in twaalf. Wij blijven zo kleine ondernemers en initiatieven ondersteunen met handige producten."

Het klinkt nobel, maar business is toch ook gewoon business?

"Wij moeten natuurlijk groeien, een goede omzet draaien. Maar we leveren diensten om straatmuzikanten, mensen met foodtrucks en hardwerkende kleine ondernemers verder te helpen. De samenleving wordt steeds meer 'cashless'. Als mensen niet met pin of contactloos bij je kunnen betalen, lig je eruit als ondernemer."

"Dat geldt ook voor dakloze krantenverkopers en collectanten van goededoelenstichtingen. 'Sorry, heb geen contant geld op zak', hoor je dan de hele tijd en weg is je kans. Met het aanbod van de gewone banken kwamen zij nergens."

Hoe kijk je aan tegen de Nederlandse markt? Die lijkt erg competitief met diverse fintechs voor mobiel betalen.

"Nederland vergelijk ik graag met Zweden. In mijn land worden munten en bankbiljetten al bijna niet meer gebruikt; ook in Nederland wordt heel veel gepind. Dus de behoefte aan betaaloplossingen is groot."

"Ik ben ervan overtuigd dat wij een completer dienstenpakket hebben dan onze concurrenten hier. Betalen, facturatie, administratie en omzetanalyses bieden ondernemers een compleet pakket. Daarbij geven wij ook voorschotten als bedrijven die nodig hebben. Lenen bij een bank is razend lastig als je een klein bedrijf hebt. Omdat wij precies zien wat er binnenkomt en alle data hebben, kunnen wij snel beslissen of een ondernemer een voorschot kan krijgen."

Hoe gaan de zaken eigenlijk, internationaal en in Nederland? 

"Wereldwijd gebruiken ongeveer een half miljoen ondernemers onze producten. De omzet ging met 51 procent omhoog in 2017. Wij groeien gemiddeld met meer dan 1.000 nieuwe ondernemers per dag en zijn zeer populair in de horeca, bij restaurants en cafés."

En Nederland?

"Een opsplitsing naar land geven wij op zich niet. Nederland is één van de markten waar we het snelst groeien. Sinds de lancering hier in november 2014 is het volume van onze betalingstransacties jaar op jaar meer dan verdubbeld."

"Vooral de detailhandel, restaurants en cafés hebben veel belangstelling voor onze kaartlezers in combinatie met een iPad als verkooppunt en kassasysteem. Verder loopt onze financieringsoplossing iZettle Advance, die ondernemers voorschotten geeft op basis van de omzetgegevens, heel goed."

Op welke bedrijven richt iZettle zich verder in Nederland? 

"Ook hier mikken wij op de kleinste ondernemingen. Van straatmuzikanten, collectanten, straatkrantverkopers, marktkooplieden en foodtruckeigenaren."

Banken hebben het nakijken bij deze klantengroepen?

"Ik heb geen medelijden met banken. Bill Gates zei het jaren geleden al: 'Banking is necessary, banks are not.' Je moet bankzaken kunnen doen, maar banken heb je niet nodig. Zij hebben hun kans gehad en worden van alle kanten belaagd door fintechs. Vergelijk het maar met de muziekindustrie en de grote platenmaatschappijen. De banken van nu zij de platenmaatschappijen van toen."

En iZettle is een soort Spotify, dat de boel opschudt met een nieuwe manier van betalen?  

"Wij zijn één van de Spotify-achtige bedrijven in de financiële sector. En let wel, ook banken kunnen transformeren. Ze moeten alleen wel heel veel haast gaan maken. Ik hoorde laatst dat één op de drie Goldman Sachs-medewerkers IT'er is. Ook sommige grootbanken broeden op een nieuwe toekomst."

Na de overname door PayPal stuurde je een foto rond van jezelf in een weiland met een kudde schapen. Een speciale boodschap?

"De tweet die ik stuurde na het overnamenieuws, is flink bekeken, ja. Ik woon op een boerderij iets buiten Stockholm met mijn vriendin en drie kinderen. Ik zit de hele dag in een digitale omgeving. Ik vind het heerlijk thuis in een niet-digitale omgeving te zijn. Dan is het weiland een prima plek."

LEES OOK: Bunq, Revolut en N26: deze nieuwe online banken dagen ABN, Rabo en ING uit